Sunday, April 10, 2011

Swiss France.. my simple analisis for next week.


Masuk minggu ni dah 2 minggu saya trade matawang ni, sebelum banyak beri tumpuan pada matawang euro. Saya beralih ke Swiss kerana gagal mengenal pasti teknikal pattern yng ada pada euro, malah honestly speaking saya tidak berapa pasti kenapa matawang euro asyik terus naik dan naik hinggakan untk membuat kiraan Elliot wave pun agak 'blur'. Namun apa yng pasti selepas ini, bila euro jatuh.. dia akan jatuh tergolek2 lebih teruk dari terjun tiruk, ini kerana saya fikir kenaikan yang berlaku sekarang hanyalah cubaan daripada pihak broker, dealer atau pun prime broker untk 'test' resistance pada paras 1.4450 dan 1.4500.. (yang saya fikirlah.. tak sure orng lain punya pandangan cemana)

Ok.. berbalik pada Swiss france, seperti yng tergambar pada chart diatas, kita dapat lihat 'beautiful' lima wave sudah pun complete dan sekarang didalam proses 'retracement' , Alhamdulillah saya dapat trade sejak dari wave 2 sampailah pada paras sekarang. Actually bukan satu perkara yng mudah untk follow sampai 5 wave, ini kerana kita akn selalu terperangkap dgn 'bias' direction..

Baiklah.. seperti yang saya sebut tadi, matawang Swiss sudah pun complete 5 wave keatas, kenapa kiraannya mesti 5? mudah saja, kiraan 5 wave ini bukanlah diambil dari fahaman2 atau falsafah yng pelik2..
  • cuba anda lihat jari jemari anda.. kita semua ada 5 jari, betul kan? bermula dari ibu jari yng pendek, ke jari tengah yng panjang dan seterusnya ke jari kelinking yng pendek kembali.... begitulah pergerakan market, bermula dari pergerakan yng kecil kemudian terbentuknya satu trend sampailah trend itu berakhir.... dan prosesnya sentiasa berterusan.
Saya tidak begitu expert untk menerangkan dgn lebih lanjut berkenaan dgn 5 wave ni, ada baiknya anda menjenguk pengasasnya iaitu disini...

Ok.. kembali pada analisis Swiss france... sekarang price sudah pun sampai pada paras 61.8% Fibonacci retracement, kebiasaannya ini adalah satu paras dimana price akn reverse pergerakannya (orng melayu sebut gostan) , ini bermakna price akn naik kembali ke atas..



Saya tidak boleh pastikan bilakah price benar2 akn reverse, walaupun 15 minit chart pun menunjukkan sudah complete 5 wave down, jadi saya buat dua scenario...
  1. dari paras sekarang iaitu 0.9060 .. price akn reverse dan terus naik kembali sampai 0.9340 atau..
  2. price terus turun dulu sampai 0.8970... kemudian barulah naik ke 0.9340..
Both scenario bagi saya adalah still bullish, so saya just keep buying from this level, akan tetapi.. bolehkah price terus turun? well if worst scenario.. saya akn lihat 0.8910 sebagai last support.

tha's all.. my simple analsis, not so call an expert, just a newbie yng cuba memancing ikan dilautan yng luas.. :)

terima kasih pada yng sudi baca..

No comments: